• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۵۴۲۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
یادداشت پژوهشی:

فرهنگ سازی در خصوص خرید میوه شب عید

بحث میوه شب عید یکی از اقلامی است که همه ساله در روزهای پایانی سال داغ می شود و نحوه تامین و ارائه این قلم مورد نیاز خانواده های ایرانی در روزهای آخر سال مورد توجه رسانه های مختلف قرار می گیرد.

پژوهش خبری صدا وسیما:  بحث میوه شب عید یکی از اقلامی است که همه ساله در روزهای پایانی سال داغ می شود و نحوه تامین و ارائه این قلم مورد نیاز خانواده های ایرانی در روزهای آخر سال مورد توجه رسانه های مختلف قرار می گیرد. یک سال رسانه ها ممکن است از وضعیت خوب برنامه ریزی برای تامین میوه شب عید ابراز رضایت کنند و سال دیگر ممکن است که زبان نقد به شیوه برنامه ریزی و تامین میوه شب عید بگشایند. مروری بر مطالب روزنامه های مختلف در سال های گذشته به نوعی تایید کننده این موضوع بوده است. بد نیست که به تیترهای رسانه های مختلف در سال های گذشته در این خصوص نظری بیاندازیم و آنها را مرور کنیم:پرتقال مصری سر سفره نوروز ایرانی(سال 95)، ورود دلال‌ها به بازار میوه (94)، توزیع گسترده میوه شب عید از وعده تا عمل (93)، میوه شب عید ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزانتر از بازار (سال 92) و ...

فرهنگ سازی در خصوص خرید میوه شب عید

سابقه تاریخ توزیع میوه دولتی در شب عید به سال 1384 برمی گردد که براساس مصوبه دولت در روزهای پایانی سال 83 طرحی با هدف تعادل‌بخشی به قیمت میوه در ایام پایانی سال برای حمایت از هر دو تولیدکننده و مصرف‌کننده به تصویب رسید که براساس این مصوبه دولت موظف به ذخیره‌سازی و اصلاح زیرساخت‌های مرتبط با ذخیره‌سازی میوه شد. از سال 84 تا 95 مسوولیت تنظیم بازار ایام پایانی سال بر عهده وزارت بازرگانی و بعد از آن وزارت صنعت، معدن و تجارت بود و در سال 93 با اجرای قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی، مسوولیت تنظیم بازار میوه شب عید به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شد. صرف نظر از اینکه چه دستگاه های دولتی وظیفه تنظیم بازار را در این 12 سال برعهده داشته است و چه عملکردی از خود به جای گذاشته است به نظر می رسد در این سال های توزیع میوه دولتی روندهای متفاوتی شکل گرفته است در سال هایی که میوه تولید داخل فراوان بوده و ذخیره سازی میوه شب عید از سوی دستگاه های دولتی انجام شده است، روند عرضه و تقاضا موجب شده است که قیمت میوه شب عید کنترل و حتی گاهی اوقات میوه ذخیره شده در بخش خصوصی روند قیمتی پایین تری را برای عرضه طی کند و موجب رضایت مردم گردد. اما در سال هایی که میزان ذخیره سازی میوه شب عید به علت سرمازدگی و کم محصولی با مشکل مواجه شده و دولت مجبور به واردات میوه شده است، روند عرضه میوه دولتی به خوبی نتوانسته است در بازار تغییری ایجاد کند و تنظیم مناسبی در بازار صورت گیرد. در برخی ها این سال ها بارها اتفاق افتاده است که پس از اطلاع دلالان از میزان ذخیره میوه دولتی و واردات آن، با به هم زدن معادله عرضه و تقاضا گرانی میوه شب عید را به روزهای عید و ایام تعطیلات نوروز کشیده اند و باعث شده اند که میوه ها گران تر از قیمت واقعی به دست مشتری و مصرف کننده برسد.

به نظر می ­رسد که در حلقه عرضه و تقاضا میوه شب عید در طول سال های گذشته حلقه مفقوده ای وجود دارد که نهادهای مسئول و رسانه ها بر روی این حلقه مفقوده تمرکز زیادی نکرده اند و هر سال متغیرهای زیادی از جمله واردات میوه، سرمازدگی، دلالان و... توانسته اند به خوبی تاثیر خود را بر این بازار تحمیل کنند. طبق قانون عرضه و تقاضا در بازار رقابتی قیمت تعادلی و مقدار تعادلی یک کالا با عرضه و تقاضای بازار برای آن کالا تعیین می‌شود. قیمت تعادلی یک کالا دقیقاً برابر با قیمتی است که مصرف‌کنندگان مقدار کالایی را که حاضرند در یک دوره زمانی خاص بخرند برابر با مقداری است که تولیدکنندگان آن کالا حاضرند عرضه کنند. میوه شب عید کالایی است که قرار است در یک دوره حدود15 الی 20 روز مصرف شود اما فشار برای خرید این کالا فقط در دو یا سه روز پایانی سال است، از یک سو این افزایش تقاضا در دوره دو یا سه روزه باعث می شود که با بهم خوردن میزان تقاضا و عرضه علی رغم تمهیدات دستگاه های مسئول فرصت برای سواستفاده دلالان و فرصت طلبان آماده شود و معادله عرضه و تقاضای واقعی به هم بخورد و از سوی دیگر قرار است این کالای مصرفی یعنی میوه شب عید در طول 15 روز ابتدایی سال مصرف خواهد شد و در برخی موارد میوه های خریداری شده توسط شهروندان در روزهای نزدیک به پایان سال به علت ویژگی های میوه های انبار شده و نبود امکانات مناسب برای نگهداری میزان میوه خریداری شده در منزل شهروندان باعث شود که در هنگام مصرف ویژگی های روز خرید را نداشته باشد و به خاطر کهنه و فاسد شدن حجم زیادی از میوه های مصرف نشده، خریداران مجبور شوند که در طول ایام عید نوروز دوباره برای خرید میوه های تازه تر اقدام کنند و هزینه های بیشتری را متحمل شوند. بنابراین به نظر می رسد تازه خوری میوه مورد نیاز شب عید در هنگام مصرف و خرید چند قسمتی میوه شب عید در طول ایام تعطیلات نوروز یکی از متغیرهایی است که در خصوص خرید میوه شب عید و در سایر ایام سال باید مورد توجه رسانه ها باشد که با فرهنگ سازی در این زمینه موجب شوند که خرید بی رویه میوه در چند روز پایانی سال باعث تقاضای غیرضرور و بالا رفتن آن از میزان عرضه نشوند و گرانی بی مورد میوه شب عید را برخلاف میزان عرضه و تقاضا رقم نزند.

پژوهش خبری صدا وسیما// پژوهشگر: هادی البرزی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
پیچیدن عطر شهید گمنام در زنجان
گشایش ششمین نمایشگاه کتاب کیش
تاکید نماینده بروجرد بر ضرورت ساماندهی شبکه توزیع آرد
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۲ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
وجود ۱۲۰ اندیشکده برای براندازی نظام و رخنه در بنیان خانواده 
ضرورت حفظ اتحاد و انسجام ملی
تسریع تکمیل مدرسه فاطمه‌الزهرا با مشارکت مردم در طرح مالیاتی
قرار گرفتن نام علامه طباطبایی در فهرست جهانی بزرگداشت‌های یونسکو
هشدار پلیس فتا لرستان درباره پیامک ها و لینک های جعلی
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲ آذر ۱۴۰۴
چاقوی زنجان؛ تلفیق مهارت، هنر و تاریخ ۱۷۰۰ ساله
مختومه شدن بیش از ۶ هزار پرونده مسن در لرستان
پیشرفت طرح‌های کلان قم با جدیت دنبال می‌شود
ضرورت نظارت بر کیفیت نان در نانوایی‌های لرستان
استاندار گیلان خبر داد: مهار کامل آتش‌سوزی در ارتفاعات لوندویل آستارا
نقش کلیدی بسیج در مدیریت ناترازی انرژی در استان قم
مدارس نوبت صبح هویزه غیرحضوری شد
کاهش کیفیت هوا در سمنان
اطلاعیه قطعی گاز در شهرستان بویراحمد
افتتاح نمایشگاه بزرگ آبی و خاکی بسیجیان فاطمی در اهواز
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
ذخیره سازی ۴۰۰ هزار تن پیاز در انبار‌های فلاورجان
تعطیلی مدارس و ادارات در برخی شهرستان‌های آذربایجان‌غربی به دلیل آلودگی هوا فردا یکشنبه ۲ آذر
کارشناسی ارشد، یکساله و دکتری سه ساله می‌شود
تعطیلی مراکز آموزشی و ادارات برخی مناطق آذربایجان شرقی
تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و تأخیر در شروع کار ادارات در شهرستان‌های آذربایجان‌غربی
ضرورت توجه مسئولان به فراهم شدن زمینه بروز استعدادها
مسیرهای که هموار می شوند؛اجرای ۳۰ طرح راه‌سازی روستایی در زنجان
یک کشته و ۱۶ مصدوم در تصادف بزرگراه بستان آباد _ تبریز
دستور پیگیری کیفری سهامدار اصلی بانک آینده صادر شد
تداوم وضعیت قرمزی هوای کلانشهر تبریز
غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها در روز‌های سه شنبه و چهار شنبه
غیر حضوری شدن مدارس در سه شهر و برخی روستاهای استان مرکزی
فردا، تشییع پیکر شهدای گمنام دفاع مقدس
تقویم و اوقات شرعی شنبه ۱ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
ایران جوان ۱۴۰۴/۰۹/۰۱
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه  (۱ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
رقابت دانش آموزان رودباری در مسابقات قرآنی «آلا»  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)