پخش زنده
امروز: -
بالاخره پویایی و کار به هپکو بازگشت و لبخند بر لبان کارگران نشست و رو سیاهی برای شبکههای معاندی ماند که در تلاش برای اختلاف افکنی و سوءاستفاده از این موضوع بودند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز اراک؛ پس از سه سال اولین محموله های فولاد وارد بزرگترین کارخانه سازنده ماشن آلات معدنی و راهسازی خاورمیانه شد و تولید محصولات جدید عملا شروع شد.
صادقیان مدیرعامل کارخانه هپکو گفت: هم اکنون ساخت بیش از 20دستگاه گریدر در دستور کار قرار گرفته و قراداد ساخت 60گریدر دیگر برای راهسازی کشور نهایی شده است.
حالا خوشحالی از کار و تولید که اصلی ترین دغدغه کارگران و صنعتگران بود به کارخانه بازگشته و دوباره صدای پرس، برش، جوش و سنگ زنی همدم آنان شده و حال هپکو خوب است.
ترس از تعطیلی و تبدیل شدن به آونگان دیگر
می گویند اراک شهر جالبی ست به شهر که وارد می شوی کارخانه های بزرگ و کوچک صف کشیده به استقبالت می آیند.
اما در بین غول های صنعت چون ماشین سازی، آذرآب، آلومینیم سازی و چند کارخانه دیگر که چراغ تولیدشان روشن است می رسی به تابلوی رنگ و رو رفته ی کارخانه ای به نام آونگان، کارخانه ای که سوت و کور است و چون جسم بی جان در مسیر جاده افتاده است.
آونگان کلیدواژه ذهنی کارگران هپکو و حتی دیگر کارخانه های اراک برای اعتراض است چرا که بزرگترین کارخانه خاورمیانه در تولید نبشی و سازه های برج های برق و مخابرات بود و در دهه 70خصوصی سازی شد و به مرور تعطیل و کارگرانش اخراج شدند.
سرنوشتی که کارگران هپکو در هراس از تبدیل شدن به آن در اعتراضات خود برای بازگشت کار و تولید و لزوم مدیریت صحیح کارخانه مصر بودند.
تولید و کاردغدغه اول کارگر
میرزاخانی عضو شورای اسلامی کار کارخانه گفت: عقب افتادن حقوق و حق بیمه مسئله دوم و سوم کارگران بود و آنان به شدت نگران این بودند که هپکو مانند آونگان نشود که روزی بیش از دو هزار کارگر داشت و اکنون خالی از تولید و اشتغال است.
وی افزود: اکنون که کار هپکو شروع شده کارگران خوشحال هستند و البته تقاضای جدی از مسئولین برای جلوگیری از واردات و نظارت بر مدیریت بخش خصوصی کارخانه برای ادامه رونق تولید و کار هستند.
اکنون صدای تولید در فضای 90هکتاری کارخانه صدای رزق و روزی حلال بیش از 900 کارگر ماهر و مهندسان دلسوز است.
تزریق تسهیلات بانکی، تصویب بودجه ٤٨٠میلیارد تومانی و تغییر هیات مدیره زمینه ساز رفع مشکلات بود.
به گفته صادقیان درمرحله اول تولید با تزریق 17میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای پرداخت بدهی ها و خرید مواد اولیه امکان پذیر شد.
استان مرکزی قطب چهارم صنعت کشور است وعمده کارخانه های بزرگ کشور را در خود جای داده است و هپکو یکی از سه هزار واحد صنعتی استان است.
دست یاری هپکو به سوی معدن داران برای حیات کارخانه
مدیرعامل کارخانه، با اشاره به توانمندی شرکت هپکو در تولید انواع ماشینآلات معدنی در کارخانه از رایزنی برای گرفتن سفارش تولید از صاحبان معادن خبر داد و گفت: برای رونق تولید با رئیس خانه معدن کشور نشست هایی انجام گرفته و خوشبختانه آنها نسبت به ظرفیتهای شرکت هپکو در تامین ماشین الات این بخش اشراف و اطلاع کافی دارند که امید است نیازهای خود را از این کارخانه تامین کنند.
استاندار مرکزی نیز خواستار حمایت معدنکاران از هپکو با سفارش کار به این کارخانه شد و گفت: در حوزه سنگ و معدن کشور ، تنوع بالا و ظرفیتهای خوبی وجود دارد که برای استفاده حداکثری از این ظرفیتها نیاز به ماشین آلات جدید است که هپکو می تواند آن را تامین کند.
آغاز دوباره تولید در کارخانه یادآور بیش از سه دهه تلاش این کارخانه در خودکفایی و تامین نیاز داخل است.
کارخانه ای برای تمام فصول
کارخانه هپکو سومین کارخانه بزرگ اراک بود که در دهه چهل احداث شد و قرار بود مامن مستشاران خارجی به خصوص آمریکایی برای هدایت تولید باشد که با پیروزی انقلاب اسلامی به سنگری برای خودکفایی و تولید بومی شد.
جنگ تحمیلی که شروع شد، هپکو اهمیت استراتژیکش را به رخ کشید وماشینآلات راهسازی ساخته شده در این کارخانه راهی جبههها شدند.
پای درد دلشان که بنشینی کارگران پیر این کارخانه از روزهایی می گویند که ساخت معابر، جادهها و خاکریزها را در جبهه ها آغاز کردند.
در این مسیر بسیاری از صنعتگرانش در جبهههای شهید شدند و البته تجربیات تازهای هم برای ساخت ماشینآلات جدید به دست آورد.
به استناد اسناد جنگ؛ اولین خودروی زرهی جنگی ایران و گریدر با ارتفاع کم که مخصوص استفاده در مناطق عملیاتی بود در این کارخانه ساخته شد.
تلاش های صنعتگران هپکو سه بار این کارخانه را در تیررس بمب های صدام قرار داد که هنوز پس از سالها، اثر ترکشها روی دیوار سالن های کارخانه دیده میشود.
بعد از جنگ هم این هپکو بود که تأمین ماشینآلات مورد نیاز دوران سازندگی را برعهده گرفت و فناوری های تولید ماشین الات سنگین از ژاپن گرفته تا اروپا بومی شد.
و مشکلات کارخانه از پاییز 1385 آغاز شد که پرونده کارخانه روی میز خصوصی سازی قرار گرفت و به افراد بدون تجربه و صلاحیت واگذار شد و مشکلات تا انبار شد تا سه سال پیش واعتراضات کارگری.
کارگران؛ نبود کار و رکود سالن های تولید، رضایت نداشتن از مدیریت بخش خصوصی، حقوق و بیمه معوقه را دلایل خود برای اعتراض می دانستند.
به عقیده کارشناسان مشکلات اصلی کارخانه سوءمدیریت، پرداخت سود کلان بابت اصل و سود وامهای دریافتی و واردات بود.
این کارخانه دوباره فعال شده و قادر است سالانه سه هزار ماشین الات سنگین راهسازی و معدنی تولید کرده و حرکت چرخ توسعه ی کشور را شتاب دهد.
اکنون صبحگاهان اراک اکنون با ورود اتوبوس های مملو از کارگران امیدوار به کارخانه معنا یافته و که هر روز ار مرکز شهر به سمت هپکو حرکت می کند تا گام های بلند بی نیازی بار دیگر برداشته شود.
هپکو نباید تکرار شود
استان مرکزی؛ استان صنعتی کشور است و نباید چنین رخدادهایی در آن تکرار شود و از تجربیات باید استفاده کرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی با بیان این مطلب افزود : دیگر صنایع بزرگ استان نیز در مسیر خصوصی سازی قرار گرفته اند و امروز باید تدابیر و تضامینی برای واگذاری صنایع استان به بخش خصوصی اتخاذ شود تا ماجرای هپکو مجددا تکرار نشود.
فرخی با اشاره به اینکه بحث واگذاری صنایع بزرگی چون پالایشگاه و نیروگاه نیز مطرح شده گفت: این واحدها باید به فرد صاحب صلاحیت واگذار شود و این موضوع مطالبه ی استان مرکزی از سازمان خصوصی سازی است.
فرخی تصریح کرد:امروز نگرانی مجموعه استان در قبال واگذاری پتروشیمی و پالایشگاه اهلیت و دغدغهمندی خریدار نسبت به آینده این صنایع بزرگ است و حرف استان این است که فردی را پیدا کنید که بتواند پالایشگاه را مدیریت کند و توان خود را در عرصهای دیگر نشان داده باشد تا بتوان به اهلیت او اعتماد کرد.
وی با اشاره به اینکه در مراجع واگذاری نظر استانها کم اثر است گفت: تنها راهکار این است که استان تفکرات و نظرات خود را به صورت مستمر در این خصوص متذکر و در تصمیمات لحاظ شود تا از خسارات جبران ناپذیر جلوگیری شود.
تلاش برای جذب فناوری های جدید تولید در هپکو
حالا با وجود سه سال رکود تولید به هپکو بازگشته و مسئولین کارخانه برآنند با وجود تحریم برای بستن قراردادهای بومی سازی تکنولوژی های نو با شرکت های داخلی و خارجی تلاش کنند.
هپکو ی اراک ظرفیت تولید سه هزار دستگاه انواع ماشین الات راه سازی را در سال دارد که اکنون 30درصد آن فعال شده و کارگران در آرزوی تحقق 100درصدی تولید هستند.
در این کارخانه بیل مکانیکی، لودر، بلدوزر، غلتک، گریدر و بهکو لودر ساخته می شود.
مدیرعامل کارخانه هپکو اراک با بیان اینکه هپکو در ساخت کرین، تجهیزات خودروسازی، تامین خطوط تولید معادن نیز فعال است گفت: کارخانه از فاز خواب بیرون آمده و جشن چهل سالگی انقلاب جشن تولید هپکو هم خواهد بود.
سهام هپکو در بورس هم رشد شش برابری داشته که نشان می دهد عملا از حالت رکود بیرون آمده است.
رضایت کارگران هپکو
یکی از کارگران با سابقه ی کارخانه با لبخند از حضور ما در کارخانه استقبال می کند و از تلاش های رسانه ی ملی در رفع مشکلات کارخانه تشکر می کند.
وی بازگشت کار به کارخانه را زندگی و حیات دوباره کارگران و مهندسان و هپکو معنی می کند.
کارگر دیگری با بیان اینکه مسئله اصلی ما کار است گفت: شبکه های خارجی که در زمان مشکلات مدام از هپکو حرف می زدند اکنون کجا هستند تا از شروع به کار دوباره هپکو بگویند.
نور مستقیم از نورگیرهای سقف بلند کارخانه به درون می تابد و کارگران مشغول کارند؛ مشکلات کنترل و رفع شده و کارخانه در مسیر امید بخش قرار گرفته و کار در کارخانه موج می زند.
نویسنده :زهرا نوری