• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۴۷۰۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
اجتماعی » جامعه و شهری
با استقبال شهروندان تهرانی؛

پرداخت کرایه تاکسی از طریق موبایل

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی تهران: بیش از ۶۰ درصد تاکسی‌های خطی پایتخت به یکی از روش‌های پرداخت موبایلی کرایه مجهز شده اند

پرداخت کرایه تاکسی از طریق موبایلبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا قنادان عصر امروز در نشست پرداخت الکترونیک در تاکسی با بیان اینکه مسئله پرداخت و فناوری پرداخت در حوزه حمل و نقل در تمام دنیا مهم است، افزود: بسیاری از شرکت‌ها فناوری‌های مختلفی را با تمرکز بر پرداخت در نظام‌های حمل و نقلی ارائه می‌کنند. اولین حوزه‌ای که در حمل و نقل عمومی در تهران متصل به حوزه پرداخت الکترونیکی شد، مترو بود و دهه هشتاد هم اتوبوسرانی به پرداخت الکترونیکی محلق شد.
وی اضافه کرد: در شهرداری تهران و در برنامه ریزی‌هایی که از طرف شورای شهر و شهرداری تعریف شده، بحث پرداخت الکترونیکی در تاکسی‌ها هم مطرح بود. مسئله پرداخت الکترونیکی در تاکسیرانی جزو موضوعات جدید نیست بلکه در گذشته بار‌ها پیشنهادات مختلفی شده است. تا قبل از سال جاری هیچکدام از فعالیت‌هایی که در حوزه پرداخت الکترونیکی انجام شده بود به دلایل مختلف نمی‌شد پرداخت الکترونیکی بدانیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی در شهر تهران گفت: نظام تاکسی و شکل تاکسیرانی در تهران از حیث کیفی و کمی و همچنین روش کار با آن چه در کشور‌های دیگر وجود دارد، متفاوت است. فناوری‌های پرداخت در خارج از کشور به صورت دربستی است؛ در بسیاری از کشور‌های دنیا ناوگان تاکسیرانی به صورت خصوصی اداره می‌شود. با ۸۰ هزار تاکسی در تهران صاحب بزرگ‌ترین ناوگان تاکسی هستیم که از منظر شهری خودرو محوری است و مطلوب نیست.
وی ادامه داد: زمانی که صحبت از ۸۰ هزار خودرو می‌شود مجهز کردن آن‌ها به روش‌های مختلف پرداختی سنگین است. یکی از دلایل شکست این است که این حجم از سرمایه گذاری با تجهیزات سخت افزاری مطابقت ندارد.
قنادان تصریح کرد: همواره تلاش شده هماهنگی بین فعالان حوزه پرداخت و فعالان حوزه حمل و نقل افزایش یاید چرا که شناخت این دو از یکدیگر بسیار کم بوده و در دوره مدیریت شهری جدید موضوع پرداخت الکترونیکی به طور جدی یکی از پروژه‌های الویت‌دار است.
وی با بیان اینکه رویکرد اصلی در پرداخت و توسعه الکترونیکی شامل سه اصل اساسی است، گفت: اصل اول این است که فناوری حوزه پرداخت مدرن و به روز بماند. اصل دوم این است که از شکل گیری هرگونه انحصار به نفع یک یا چند کسب و کار محدود جلوگیری شود تا فضای نقش آفرینی و فرصت برابر برای کارکردن وجود داشته باشد. حرکت کردن به سمت یکپارچگی در حوزه تاکسیرانی دیگر اصل مهم است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با اشاره به اینکه در زمان آغاز سه طرح آزمایشی برای پروژه «پرداخت الکترونیک در تاکسی» اجرا شد، اظهار داشت: مدل اول تسهیل پرداخت از طریق کارت شهروندی یا همان کارت پرداخت مترو و اتوبوسرانی بود. این پروژه ازمایشی در کنار یکی از ایستگاه‌های مترو به اجرا درآمد. مدل دوم استقرار دستگاه پوز بود تا پرداخت از طریق شبکه شاپرک صورت گیرد. این جزو تراکنش‌های آنلاین است. مدل سوم، پرداخت از طریق اپلیکیشن‌های موبایل بود. هرکدام محدودیت‌هایی داشتند، اما بیشترین استقبال از این نوع پرداخت (اپلیکیشن موبایل) انجام شد و از نظر سطح پوشش استقبال خوبی از نظر پرداخت موبایلی صورت گرفت.
قنادان با بیان اینکه دو پروژه اول به دلیل چالش تامین منابع لازم سخت افزاری به مشکل برخورد، گفت: در حوزه پرداخت موبایلی شرکت‌های استارتاپی به کمک ما آمدند و ایده اصلی متعلق به آن‌ها بود. بعد از پایان یافتن طرح‌های آزمایشی، فراخوانی صادر شد که شرکت‌های علاقه مند می‌توانند طرح‌های خود را ارسال و کار کنند.
وی در ادامه اضافه کرد: پرداخت از طریق کارت‌های شهروندی، به دلیل نوع مدلی که در پرداخت شبکه اتوبوسرانی و مترو از حیث زیرساختی اتفاق افتاده، توسعه این مدل در تاکسیرانی با چالش‌های بسیاری مواجه است و موفق نخواهد بود. به دلیل غیراقتصادی بودن، شرکتی که قرار بود این کار را انجام دهد، انصراف داد. چالش‌های بسیاری هم دارد که یکی از آن‌ها محدودیت سقف شارژ کارت شهروندی است. پرداخت از طریق موبایل بسیار محتمل‌تر از پرداخت کارت‌های شهروندی است. در آینده می‌توان به این سمت حرکت کرد که پرداخت الکترونیک مترو و اتوبوسرانی هم از طریق موبایل صورت گیرد. کارت‌های شهروندی تکنولوژی ده سال پیش است که باید بازبینی شود.
مدیرعامل این سازمان اظهار داشت: یکی از مشکلات قرارگرفتن دستگاه پوز در تاکسیرانی نظام کارمزدی است. چرا که اساسا مدل پرداخت‌های خرد با دستگاه پوز اقدام اصولی نیست. به همین علت دستگاه‌های پوز در خودرو‌های دربستی و گران قیمت از جمله فرودگاه امام و مهرآباد و‌همچنین پایانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرارداد این پروژه انجام شده است. قراردادن دستگاه پوز در تاکسیرانی خطی چالش‌های بسیاری دارد.
قنادان با تأکید براینکه مناسب‌ترین روش پرداختی که در تاکسی‌های خطی دنبال می‌شود پرداخت از طریق موبایل است، عنوان کرد: عمده‌ترین مناطقی که تحت پوشش قرار گرفته‌اند مناطق ۱،۲،۴،۵،۶ هستند و بیشترین سطح پوشش در منطقه ۲ است که نود درصد تاکسی‌ها مجهز به پرداخت موبایلی هستند. مناطق ۳،۷،۸،۱۲،۱۴،۱۵ تحت پوشش متوسط هستند و حدود ۵۰تا ۶۰ درصد پوشش دارند و سایر مناطق در دست توسعه است و در محدوده ۲۰ تا ۳۰ درصد تحت پوشش قرار گرفته‌اند؛ و در مجموع بیش از شصت درصد تاکسی‌های خطی در تهران به یکی از روش‌های پرداخت موبایلی مجهز شده‌اند.
وی با بیان اینکه مهم‌ترین چالش سطح پوشش است، گفت: اگر یک شیوه پرداختی سطح پوشش نداشته باشد نمی‌توان انتظار داشت که مردم از آن استفاده کنند. باید مردم را تشویق به استفاده از این روش‌های پرداختی کرد.
قنادان اظهر داشت: در سه ماهه گذشته به یک چالش جدید برخورد کرده بودیم و آن هم تنوع برچسب‌ها و تبلیغ هرشرکتی بود که هر مسافر باید کیف پول یکی از این اپلیکیشن‌ها را شارژ کند و ممکن است تاکسی دیگر از این اپلیکیشن پشتیبانی نکند.
اتصال کیف پول‌های شرکت‌های مختلف اعم از ریال و و فون پی به یکدیگر یکی از اقدامات مهم بود و این مشکل اساسی شهروندان رفع شد و همچنین پروژه بعدی یکسان سازی برچسب‌های قرار گرفته در تاکسی‌هاست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا (س) و وداع با شهدای گمنام در شهرکرد
۵۷ هزار تن نهاده دامی در آذربایجان‌غربی توزیع شد
آغاز آیین تشییع ۷ شهید گمنام در رشت همزمان با سالروز شهادت بانوی آب وآیینه
کودکان و نوجوانان و شعر‌های فاطمی
افتتاح مرکز آزمایشگاهی،سونوگرافی و رادیولوژی درمانگاه بسیجیان آزادشهر
بسیج همواره در میدان عمل و خدمت حضور دارد
صادق زاده به نشان برنز رسید
برپایی آئین عزاداری در شهر‌های مختلف استان
پیام تسلیت رئیس رسانه ملی در پی درگذشت هادی مرزبان
دادگاه‌های شبیه ساز تمرینی برای اجرای عدالت در آینده برای دانشجویان
نظام به برکت بسیج بسیاری از بحران‌ها را سپری کرده است
هوای تهران ناسالم برای همه
 کارگروه‌های تخصصی در شورای اطلاع‌رسانی کرمانشاه تشکیل می‌شود
شبنم یاری به مرحله رده بندی تکواندو راه یافت
۱۱ مصدوم و یک کشته در پی تصادف جاده‌ای استان
پیکر مطهر هفت شهید گمنام امروز در کرمانشاه تشییع می شوند
وجود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار ماینر غیرمجاز در شبکه برق
میزبانی صداوسیمای مازندران از پیکر مطهر شهید گمنام
محبت و ارادت و عشق به اهل بیت (س) در یک کتاب
هشت فرزنده ثمره ازدواج یک زوج جوان درچه ای
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تصاویر ناسا از منطقه آتش سوزی در جنگل الیت چالوس
راه‌اندازی بازارچه‌های میوه و تره بار درون شهری در همدان
افتتاح واحد تولیدکارتن‌ در ارومیه
مدارس استان البرز غیر حضوری شد
وزیر ورزش و جوانان به عیادت دختر موتور سوار رفت
چندین شهید و زخمی در حمله رژیم‌صهیونیستی به ضاحیه بیروت
خط و نشان رئیس کل بانک مرکزی برای ملاکی بانک‌ها
سنگ اندازی مقابل اجرای طرح حمایت از رانندگان اینترنتی
ایست به اتلاف انرژی
«اذان نگو بلال»، کاری از گروه هوش مصنوعی شبکه نمایش
آلودگی شدید هوا در تهران
چاقوی زنجان؛ تلفیق مهارت، هنر و تاریخ ۱۷۰۰ ساله
پایان چشم انتظاری
عزاداری شب شهادت حضرت زهرا (س) در حسینیه امام خمینی
ضرورت حفظ اتحاد و انسجام ملی
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)