پخش زنده
امروز: -
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش : وزارت آموزش و پرورش مخالف آزمون سراسری (کنکور) به شیوه فعلی است
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، آقای مهدی نوید گفت: چرا قانون حذف آزمون سراسری (کنکور) که مجلس با فراز و فرودهای فراوان به تصویب رساند، اجرا نمیشود.
وی با اشاره به سند تحول بنیادین، افزود: امروزه اجرای سند تحول بنیادین به عنوان گفتمان غالب در آموزش و پرورش است؛ همه وزرا منجمله وزیر آموزش و پرورش خود را ملزم به اجرای این سند میداند و بستر اجرای آن نیز بیش از پیش فراهم شده است.
وی ادامه داد: پارسال ۴ زیر نظام مصوب سند تحول را به ۶ برنامه زیرنظام رساندیم و الان ۶ برنامه زیر نظام مصوب در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد. سند تحول ۱۳۱ راهکار دارد که ۵۳۰ برنامه تنظیم شده بر اساس زیرنظامها اجرا میشوند.
آقای نوید با بیان اینکه بستر آموزش معلمان بیش از پیش فراهم شده است، افزود: بعضی فکر میکنند، چون تابستان تعطیل است، آموزش و پرورش هم تعطیل است؛ همه رؤسای ۷۵۰ منطقه آموزشی دورههای آموزشی دیدند تا بدانند مهر امسال را مبتنی بر سند چگونه آغاز کنند.
وی اضافه کرد: آقای علیاحمدی وزیر پیشین آموزش و پرورش گفت: ما سند مدرسه نیاز داریم، از نظر ما آئین نامه اجرایی مدرسه همان سند تحول در مدرسه است از این رو آئین نامه قبلی را که ۲۰ سال پیش تنظیم شده بود مبتنی بر سند تحول بنیادین بازخوانی کردیم که باید به تصویب شورای عالی برسد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش مخالف آزمون سراسری (کنکور) به شیوه فعلی است، گفت: گاهی نشانی اشتباه میدهند و آموزش و پرورش را مقصر جلوه میدهند، اما بارها عنوان و ثابت کردهایم که مشکل در آموزش و پرورش نیست و چرا قانون حذف کنکور که مجلس با فراز و فرودهای فراوان به تصویب رساند، اجرا نمیشود.
آقای نوید تصریح کرد: با آزمون سراسری (کنکور) به این شیوه ارزشیابی که ظرف ۳ تا ۴ ساعت با مهارت تست زنی سرنوشت نسل آینده تعیین شود، مخالفیم؛ اینکه تحصیلات ۱۲ سال دانشآموز به رسمیت شناخته نشود و آزمون سراسری (کنکور) باشد و مافیا در کنارش شکل بگیرد، مخالفیم.
وی با اشاره به اجرایی شدن سند تحول بنیادین، گفت: سند تحول ذیل سند ۱۴۰۴ است و تا این سال بیش از ۵۰ درصد آن باید عملیاتی شود، اما مشکل، نوع نگاه به آموزش و پرورش است که اسم آن را کوچک انگاری آموزش و پرورش گذاشتم یعنی نقش آموزش و پرورش را کوچک دیدیم. اگر قرار است انسان توسعه آفرین باشد این انسان در مدرسه به ویژه در دوره ابتدایی تربیت میشود.
آقای با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته انسانها را کوچک ندیدند، اما متأسفانه دچار این مشکل هستیم، افزود: یک مانع دیگر، آزمون سراسری (کنکور) است و مانع دیگر مشکل مدیریت سیستم است؛ در تجزیه و تحلیل چالشها مشخص شد که یکی از اصلیترین چالشها بی ثباتی مدیریت است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: نکته دیگر این است که برای نظام آموزشی تربیت مدیر نمیکنیم؛ امسال صدمین سال تربیت معلم را جشن گرفتیم، اما دانشکدهای در خود آموزش و پرورش برای تربیت مدیر نداریم و البته نظر وزرای قبلی این بود که دانشکده تربیت مدیر آموزشگاهی ایجاد کنیم که خوشبختانه زمینه آن فراهم شده است.