• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۷۷۰۲۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
صفحه نخست » عمومی

مردی که بغداد را لرزاند

عباس دوران از خلبانان جنگنده مک‌دانل داگلاس اف-۴ فانتوم ۲ نیروی هوایی ایران بود که در ماه‌های آغازین جنگ ایران و عراق نقش مهمی در بمباران اهداف دشمن عراقی ایفا کرد و بیش از ۱۲۰ عملیات و پرواز برون مرزی موفق داشت.

به گزارش گروه وب گردي خبرگزاري صدا و سيما؛ ۳۰ تير سالگرد شهادت خلبان دلیر "عباس دوران" است. وی به عنوان خلبانی نام‌آور و شجاع، تمام آموخته‌های خود را برای نجات کشور از توطئه دشمنان به‌کار گرفت و در عملیات‌های مختلف در جنگ تحمیلی پیش‌قراول بود. وی برای دفاع از میهن اسلامی و حفظ و حراست آن لحظه‌ای آرام و قرار نداشت تا اینکه سرانجام جان خود را فدای این مرز و بوم کرد.

خلبان عباس دوران که بود؟
عباس دوران در سال ۱۳۲۹ در شهر شیراز دیده متولد شد. وی پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۵۱ وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش شد و پس از طی دوره مقدماتی در ایران برای ادامه تحصیل و طی دوره تکمیلی به آمریکا اعزام شد و پس از اخذ نشان و گواهینامه خلبانی به ایران بازگشت.

وقتی جنگ تحمیلی در روز ۳۱ شهریورماه ۱۳۵۹ آغاز شد در پست افسر خلبان شکاری و معاونت عملیاتی فرماندهی پایگاه سوم شکاری (شهید نوژه) انجام وظیفه می‌کرد. او در طول جنگ بیش از ۱۲۰ پرواز جنگی داشت.

بار‌ها می‌گفت اگر هواپیما بال نداشته باشد خودم بال درآورده و بر سر دشمن فرود می‌آیم و هرگز تن به اسارت نخواهم داد.

خلبان عباس دوران که بود؟

عباس دوران هفتم آذرماه سال ۱۳۵۹ در یک عملیات متحورانه دو ناوچه نیروی دریایی عراق را در حوالی اسکله «الامیه» و «البکر» غرق کرد، چنانچه می‌گفتند و به اثبات هم رسید نیروی دریایی عراق را سرهنگ خلبان عباس دوران و سرهنگ خلبان خلعتبری به نابودی کشاندند. زمانی که اسرائیل به لبنان حمله کرد وی اولین خلبانی بود که آمادگی خود را جهت نبرد با صهیونیست‏ها اعلام کرد.

خلبان عباس دوران که بود؟

در سال ۱۳۶۱ جنگ تحمیلی هر روز شعله‏‌ورتر می‌شد و صدام رئیس دولت بعث عراق برای مانور سیاسی از برپایی کنفرانس غیرمتعهد‌ها سخن می‌گفت و از مدت‏ها قبل به کمک آمریکا بغداد را به زعم خود به دژ نفوذناپذیری تبدیل کرده و تبلیغات بسیار وسیعی به راه انداخته بود تا حدی که برای سران غیرمتعهد بنز‌های سفارشی‏‌اش را بر روی اتوبان‏‌های نوساز بغداد راه انداخت، خیلی خرج کرده بود. از یک طرف هم مدام، تبلیغ می‌کردند که ایران نمی‌تواند بغداد را ناامن کند. در این شرایط بود که سرهنگ خلبان عباس دوران برای جلوگیری از برگزاری کنفرانس سران غیرمتعهدها، بیستم تیرماه ۱۳۶۱ مأموریت یافت تا پایتخت عراق را ناامن کند.

روز ۳۰ تیرماه ۱۳۶۱ سه هواپیما که هر کدام دو سرنشین داشتند مأموریت یافتند روی بغداد عملیاتی انجام دهند. هدف آن‏ها بمباران پالایشگاه بغداد، نیروگاه اتمی بغداد و «پایگاه الرشید» یا ساختمان اجلاس در بغداد بود.

هواپیمای شماره یک: عباس دوران – منصور کاظمیان، هواپیمای شماره دو: اسکندری – باقری، هواپیمای شماره سه: توانگریان – خسروشاهی

ماجرای این مأموریت که خلبان عباس دوران در آن به شهادت رسید از زبان همکار و همراهش منصور کاظمیان خواندنی است:

وی می‌گوید: قبل از اینکه انجام این عملیات را به ما اعلام کنند عباس دوران به «امیدیه» رفته بود و قرار بود در صورتی که در «عملیات رمضان» نیاز شد، پرواز کند، زیرا نیروی زمینی ارتش در این عملیات نیاز به حمایت‏‌های هوانیروز داشت. در نتیجه دو روز قبل از شروع عملیات عباس دوران به ما ملحق شد و به ما توضیح دادند که به علت حساسیت ویژه، این عملیات با سه هواپیما انجام خواهد شد. «هواپیمای شماره ۱» من بودم و عباس دوران. «هواپیمای شماره ۲» محمود اسکندری بود و ناصر باقری و «هواپیمای شماره ۳»، توانگریان و خسروشاهی که البته قرار شده بود هواپیما‌های شماره ۱ و ۲ به عمق خاک عراق و شهر بغداد بروند و علاوه بر بمباران پالایشگاه «الدوره» دیوار صوتی این شهر را نیز بشکنند و هواپیمای شماره ۳ نزدیک مرز به عنوان پشتیبان و نیروی جایگزین مستقر شود تا در صورت بروز هرگونه مشکلی برای این دو هواپیما، عملیات را ادامه دهد.

ما به سمت بغداد پرواز کردیم. تقریباً ۱۵ کیلومتری بغداد بودیم که با دیوار آتش و پدافند دشمن روبه‏‌رو شدیم و در همین فاصله چند گلوله به هواپیمای ما اصابت کرد. وقتی این گلوله‏‌ها به هواپیمای ما اصابت کرد عباس به من گفت که چراغ موتور سمت راست روشن شده و ظاهراً موتور از کار افتاده است. به عباس گفتم چاره‏‌ای نیست و باید به عملیات ادامه دهیم. زیرا در آن شرایط اگر باز می‌گشتیم دوباره در دیوار آتش دشمن قرار می‌گرفتیم بنابراین به سمت جنوب شرقی شهر بغداد که پالایشگاه «الدوره» در آنجا بود ادامه مسیر دادیم و با این که پدافند دشمن بسیار قوی بود تمام بمب‏ها را روی این پالایشگاه تخلیه کردیم.

بعد از تخلیه بمب‏‌ها مسیری را ادامه دادیم که دقیقاً به سمت همان هتلی ختم می‌شد که قرار بود کنفرانس غیرمتعهد‌ها در آن برگزار شود.

زمانی که ما بمب‏‌ها را روی پالایشگاه الدوره می‌ریختیم آتش بی‌امان و شدید دشمن قطع نمی‌شد. در همان موقع بود که هواپیما مورد اصابت چند گلوله دیگر قرار گرفت و قسمت عقب آن به طور کلی از بین رفت.

وقتی به پشت سرم نگاه کردم پالایشگاه را دیدم که در آتش می‌سوزد. در آن لحظه بود که دیدم قسمت دم هواپیما تا وسط کابین از بین رفته و در آتش می‌سوزد. دیگر حتی فرصت نشد که به عباس این قضیه را بگویم و نمی‌دانم چطور شد که صندلی من به بیرون پرت شد.

درست نمی‌دانم، اما قبل از اینکه بخواهم به عباس بگویم که قسمت عقب هواپیما از بین رفته صندلی به بیرون پرت شده بود. نمی‌دانم آیا عباس بود که این کار را کرد (چون چند لحظه قبل از آن به شدت اصرار داشت که من هواپیما را ترک کنم). یا آتشی که در قسمت وسط کابین بود باعث این قضیه شده بود. در هر صورت چشمانم سیاهی رفت و دیگر هیچ چیز ندیدم. وقتی به هوش آمدم به عنوان اسیر در وزارت دفاع عراق بودم. بعد از دو ماه یک سرباز عراقی که نگهبان وزارت دفاع عراق بود به من گفت که هواپیمای شما را دیدم که آتش گرفته بود، یک چتر باز شد و بعد از چند ثانیه هواپیما به هتل محل برگزاری کنفرانس غیرمتعهد‌ها برخورد کرد. تازه فهمیدم عباس صندلی خودش را به بیرون پرت نکرده و پس از برخورد هواپیما با ساختمان هتل به شهادت رسیده است.

وقتی خبر شهادت عباس دوران را شنیدم به یاد صحبت‏های شب قبل از عملیات افتادم که به من گفت: «منصور جان اگر یک وقت هواپیما دچار مشکلی شد تو خودت را به بیرون پرت کن و منتظر من نمان، چون من باید در هواپیما بمانم و مأموریتم را به اتمام برسانم.»

کاظمیان درباره عملیات‏‌های مهمی که با عباس دوران انجام داده است، می‌گوید: من از سال ۱۳۶۰ که عباس دوران به همدان منتقل شده بود با او آشنا شدم و در عملیات‏های زیادی با او شرکت کردم که مهم‏ترین آن‌ها عملیات فتح‏‌المبین، عملیات بوشهر برای بمب‏‌باران اسکله‏‌های «البکر و الامیه» نزدیک بندر بصره و همچنین آخرین عملیات با هدف ناامن کردن شهر بغداد و به هم زدن کنفرانس غیرمتعهد‌ها بود.

عباس دوران بین همه معروف بود. ترس را هیچ‏گاه در وجود او ندیدم. سخت‏‌ترین مأموریت‏‌ها را قبول می‌کرد و به تنها چیزی که فکر می‏‌کرد هدف بود. حتی یادم هست در عملیات بمب‏‌باران اسکله‌های «البکر» و «الامیه» در نزدیکی بندر بصره، بنا به دلایلی قرار شد که عملیات به صورت نیمه کاره متوقف شود، ولی عباس دوران قبول نکرد و عملیات را به آخر رساند. او هیچ‏گاه در کابین صحبت نمی‌کرد و همیشه می‌گفت اگر از مسیر منحرف شدم و یا حالت نامتعادلی را مشاهده کردید آن وقت علاوه بر اینکه به من اعلام می‌کنید مواظب اطراف باشید.

منصور کاظمیان همزمان با شهادت عباس دوران به اسارت درآمد و پس از هشت سال و دو ماه اسارت، بیست و چهارم شهریور ۱۳۶۹ آزاد شد و به میهن اسلامی بازگشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
دیدار سرمربیان تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال با وزیر ورزش
هدف دشمن تجزیه ایران است / ملت ایران هرگز تسلیم نخواهد شد
۱۷ موکب اردبیل به زائران اربعین حسینی خدمات ارائه می کنند
شهادت مرزبان هنگ مرزی بانه در درگیری با گروهک ضدانقلاب
استقرار هوای گرم تا پایان هفته در کرمانشاه
محکومیت یک میلیاردی متخلف گرانفروشی برنج در اردکان
ابلاغ پیام رهبر معظم انقلاب به خانواده شهید غیب‌پرور
پایان مسابقات دوی استراگوس در شاهرود
نامه دبیر ستاد حقوق بشر به سفرای خارجی مقیم ایران درباره جنایات ۱۲ روزه دشمن صهیونی
دعوت از ۲۸ بازیکن به اردوی تیم فوتبال دختران جوان
تشدید برخورد با فعالیت غیرمجاز تور‌های گردشگری در آذربایجان غربی
حضور گروه جهادی آرایشگران بردسکن در مرکز سالمندان مهرگان
بررسی سناریو‌های اقتصادی مقابله با مکانیزم ماشه
تعطیلی ادارات ومراکز آموزشی فردا در گلستان
برپایی نمایشگاه توانمندی افراد دارای معلولیت در سنندج
پویش مهر حسینی در خراسان جنوبی
مدیریت مصرف، تنها راه عبور از تنش آبی در کهگیلویه و بویراحمد
توزیع ۱۶۴۰ بسته گوشت گرم میان خانواده‌های کم برخوردار مازندرانی
محسن فروزان بعنوان دروازه بان صنعت نفت در آبادان
قزوین می‌تواند پایتخت صنعت ایران در حوزه صنایع پیشرفته باشد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
دستگیری ۲ نفر در پرونده شهادت محیط‌بان
خودروسازان بدهکار؛ داد قطعه‌سازان را درآوردند!
تشریح اقدامات وزارت آموزش و پرورش در دفاع مقدس ۱۲ روزه
سفره‌های زیرزمینی مفیدترند یا سدها؟
ورود بلاکچین به تأمین مالی تولید
تصویب بسته تامین منابع مالی برای بازسازی واحد‌های تولیدی؛ به‌زودی
ثبت ارزش ۹.۴ هزار میلیارد ریالی در فروش روزانه بورس انرژی
پاکدامن، نامزد عضویت در کمیته ورزشکاران فدراسیون جهانی شمشیربازی
بررسی مشکلات ۱۵ واحد تولیدی و صنعتی استان تهران
آتش‌سوزی ۲۰ هکتار از پارک ملی تندوره درگز
مقابله منسجم با قاچاق حیات‌وحش در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست
رئیس فدراسیون تکواندو سفیر ملی صبر شد
نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان؛ ۲۷ مرداد
رئیس جمهور واحد گازی ۱۸۳ مگاواتی نیروگاه نکا را افتتاح کرد
ایران در جمع ۷ کشور دارای دانش فنی ساخت پوشش نانویی مقره‌های برق درجهان
تشدید نظارت بر بازار برنج، روغن و شکر  (۲ نظر)
هشدار عراقچی درباره سوءاستفاده ۳ کشور اروپایی از مکانیسم ماشه  (۲ نظر)
وزیر نیرو: از مردم بابت کاهش فشار آب عذرخواهی می‌کنیم  (۱ نظر)
رویداد «کاروان روایتها» برگزار می‌شود  (۱ نظر)
عدم خروج خانه اقبالیان در استان همدان از ثبت ملی  (۱ نظر)
هلاکت فرمانده عملیات یگان‌های کماندویی رژیم صهیونیستی  (۱ نظر)
حماس: رژیم صهیونیستی در حال اعدام دو میلیون نفر است  (۱ نظر)
حمله گسترده سایبری به زیرساخت‌های آمریکا  (۱ نظر)
عراقچی: نمی‌توانیم از غنی سازی دست بکشیم  (۱ نظر)
سازمان ملل: غزه با گرسنگی فاجعه‌بار رو‌به‌رو است  (۱ نظر)
خلع سلاح یمن غیرممکن است  (۱ نظر)
تظاهرات حمایت از غزه در ترکیه، اردن، مصر، عراق و لیبی  (۱ نظر)
حمله پلیس کانادا به تظاهرات کنندگان حامی فلسطین در شهر تورنتو  (۱ نظر)