به مناسبت سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری
یادداشت معاون سیما به مناسبت انتخابات ۲۸ خرداد
دکتر حمید شاه آبادی معاون سیما به مناسبت سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در یادداشتی از نقش رسانه در خلق حماسه انتخابات گفت.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ بدون تردید، نقش رسانه ملی به عنوان یکی از خالقان اصلی حماسه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، بر کسی پوشیده نیست. زیرا صدا و سیمای جمهوری اسلامی طی هفتههای گذشته به سد دفاعی ایران در مقابل امواج مهاجم آن سوی آبها تبدیل شد. امواجی که هدفی جز کاهش گرمای انتخابات نداشت و بی امان مردم فهیم ایران عزیز را به عدم حضور پای صندوقهای رأی و استفاده نکردن از حق خود در تعیین سرنوشت کشور فرا میخواند. رسانههای معاند و بدخواه ملت به انواع روشهای عملیات روانی متوسل شدند تا انتخابات را تحریم کنند، اما دلارها و کمپینها راه به جائی نبرد و اعتبار به حراج گذاشته شان در برابر «نه» ملت ایران بیش از پیش رنگ باخت.
در این میان معاونت سیما برای انجام رسالت «انتخابات سالم و مردمی» تدارک ویژهای دید. این معاونت، از ماهها قبل، کار خود را با دورههای بسترسازی، تبیینی، تبلیغی، تهییجی و فراخوان برنامه ریزی آغاز نمود و با تولید و پخش ۱۳۶۹ ساعت برنامه، ضمن گرم کردن تنور انتخابات، برای ایجاد شور انتخاباتی و حضور گستردهتر مردم در پای صندوقهای رأی و شناخت بهتر از نامزدها برای رسیدن به انتخاب درست توسط مردم به وظیفه خود به درستی عمل کرد. اهداف معاونت سیما در دو دسته برنامه عملیاتی شدند: یک دسته برنامههای قانونی نامزدها؛ و دسته دوم، برنامههای شاخص معمول شبکهها که منعطف به انتخابات میشد.
سیما -که میزبان اکثر برنامههای انتخاباتی بود- با مناظره، گفتگو با دوربین، گفتگوی اقتصادی، گفتگو با جوانان و گفتگو با ایرانیان خارج از کشور به میدان آمد. همچنین در این دوره از انتخابات برای اولین بار ۳۰ برنامه استانی برای تمامی نامزدهای ریاست جمهوری در استودیوهای این معاونت و با همت مضاعف عوامل تولید و فنی سیما تولید و از شبکههای استانی پخش شدند.
علاوه بر طراحی دکورهای جدید، در ساختار این برنامهها نیز نوآوریهایی پدید آمد. به طور مثال در برنامه گفتگو با دوربین این امکان فراهم شد تا نامزدها برنامههای خود را در قالب ویدئو وال (دیوارتصویری) در استودیو ارائه کنند. ضمن اینکه نمایندگان جوان آنها در برنامه شبکه سه و کارشناسان اقتصادی در برنامه شبکه چهار حضور مؤثر داشتند تا امکان قضاوت دقیق تری از برنامههای نامزدها برای مخاطبان فراهم شود.
این دوره با توجه به محدودیتهای ناشی از شیوع ویروس کرونا و کاهش برگزاری تجمعات و تبلیغات میدانی و سفر به استانهای مختلف، حجم برنامههای انتخاباتی رسانه ملی برای معرفی نامزدها نسبت به دورههای قبلی ۲۵ درصد افزایش یافت. تا جایی که نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اظهارات جداگانه پس از ضبط برنامههای تبلیغاتی تلاش رسانه ملی را برای کمک به ایشان در زمینه تبیین برنامه هایشان ستودند و آن را تلاشی مجاهدانه خواندند که توانست در دوران شیوع بیماری کرونا و محدودیتهای تبلیغاتی انتخابات، با تنوع و دربرگیری همه جوانب، بهترین تدبیر برای آشنایی مردم با برنامههای نامزدها باشد. در ۲۸ خرداد و موعد برگزاری انتخابات نیز از حدود ساعت ۶ صبح تا ۲ بامداد روز بعد یعنی از اولین لحظه آغاز رأی گیری تا پایان آن، حدود ۲۰ ساعت به پوشش زنده حضور حماسی مردم هم در تهران و هم در شهرستانهای مختلف پرداخت. مجریان شبکههای سیما با اشتیاق در میدان و در کنار مردم روایتگر پیام حضور شورانگیز بودند.
نکته مهم این است که علی رغم کار ویژه سیما برای انتخابات، اما آنتن سیما از برنامههای بانشاط و سریالها خالی نشد و این برنامهها نیز فضای مفرح و مناسبی را در آستانه انتخابات ایجاد کردند. حتی سریالهایی هم که برای این ایام تدارک دیده شد، با موضوعات طنز، استراتژیک، انقلابی و تاریخی، به طور غیرمستقیم به شور و شعور جامعه برای حضور حماسی و آگاهانه در انتخابات کمک کردند.
گرچه این تلاشها در ساحت ملت ایران ناچیز است، اما قدردانی رهبر معظم انقلاب اسلامی از صداوسیما در پیام مکتوب ایشان به مناسبت حضور حماسی مردم در انتخابات ۱۴۰۰ و تعبیر «رسانه پرتلاش ملی» از قلم مبارک معظم له یک مدال افتخار و مزید امتنان برای ماست. این جانب نیز به عنوان سرباز رسانه، بر خود لازم میدانم از تمامی همکاران پرتلاشم که غیرتمندانه در این جنگ نرم تمام عیار رسانهای پای عزت کشور ایستادند قدردانی کنم. خدا قوت