• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۶۹۷۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
اقتصادی » صنعت

عمق ساخت داخل ماشین آلات راه‌سازی ۴۰ درصد است

رئیس انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین آلات راه‌سازی و معدنی گفت: میانگین عمق ساخت داخل ماشین آلات سنگین در کشور ۴۰ درصد است و تولید داخل پاسخگوی نیاز کشور نیست.

آقای محمد فاطمی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صداوسیما افزود: در حال حاضر یکی از چالش‌های عمده در حوزه معدنکاری و راه‌سازی، وجود ماشین آلات فرسوده است که عمر بسیاری از آن‌ها بیش از ۱۵ تا ۲۰ سال است. 
 
وی با بیان اینکه توسعه معادن نیازمند ماشین آلات به روز و نو است، گفت: براساس آماری که خود وزارت صمت اعلام می‌کند، حدود ۱۷ هزار ماشین آلات فرسوده معدنی و راه‌سازی در کشور وجود دارد که باید از رده خارج و ماشین آلات نو جایگزین آن‌ها شوند.
 
فاطمی ادامه داد: این موضوع در حالی مطرح می‌شود که ساخت ماشین آلات سنگین زمان بر است و شرکت‌های تولید داخل توان تولید این تعداد از ماشین آلات را در کوتاه مدت ندارند؛ علاوه بر آنکه امکان ساخت برخی دامتراک‌ها یا لودر‌ها در کشور وجود ندارد.
 
وی با بیان اینکه، ماشین‌های سنگین با توجه به کارکردی که دارند در سایز‌های مختلف به لحاظ تناژ تولید می‌شوند، گفت: شرکت‌های مطرح ماشین سازی دنیا، ۲۷ نوع لودر تولید می‌کنند در حالی که تولیدکنندگان داخلی تنها ۳ سایز لودر تولید می‌کنند و بر همین مبنا گفته می‌شود که نیازی به واردات لودر نیست و فعالان صنعتی و معدنی با نیاز به هر نوع سایز لودر، فقط همین تولید داخل را خریداری کنند.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات راه‌سازی و معدنی افزود: هدف گذاری و سرمایه گذاری تولید داخل در حوزه ماشین آلات سنگین مربوط به قطعات فلزی است، در حالی که اصلی‌ترین بخش تولید در حوزه ماشین آلات سنگین مربوط به ساخت موتور است که توان تولید آن در داخل وجود ندارد.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
وی با بیان اینکه ارزش یک ماشین راه سازی در ارزش افزوده فناوری آن است نه در ارزش افزوده فلز آن، گفت: اخیرا گفته شده که برای افزایش عمق ساخت داخل در این حوزه، سرمایه گذاری برای تولید شاسی انجام شود، در حالی که این قطعه نیز فلزی است و تاثیری بر ایجاد ارزش افزوده در ساخت ماشین آلات ندارد.
 
فاطمی همچنین به چالش‌هایی که در واردات ماشین آلات سنگین وجود دارد، اشاره کرد و گفت: از زمان ثبت سفارش تا زمانی که یک ماشین راه‌سازی وارد کشور شود، حدود ۱۲ تا ۱۵ ماه زمان لازم است، این در حالی است که ثبت سفارش‌ها ۶ ماهه انجام می‌شود و در این میان اگر به هر دلیلی سیاست ممنوعیت واردات اتخاذ شود، امکان ورود کالایی که ثبت سفارش آن انجام شده، وجود ندارد. 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
وی، دومین چالش واردات و تامین ماشین آلات سنگین را مربوط به حوزه استاندارد دانست و افزود: ماشین آلات سنگین براساس استاندارد‌های جهانی تولید می‌شود و دستگاه‌های تست استاندارد آن‌ها خاص است که تنها در اختیار چند شرکت بین المللی است، با این حال زمانی که یک ماشین سنگین وارد کشور می‌شود، سازمان استاندارد می‌گوید که باید استاندارد آن در داخل تایید شود، در حالی که آزمایشگاه‌ها و دستگاه‌های تست استاندارد این ماشین آلات در کشور وجود ندارد.
 
رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات راه‌سازی و معدنی ادامه داد: همین موضوع باعث می‌شود که گاهی اوقات تا ۷ ماه یک دامتراک در گمرک دپو شود، علاوه بر آنکه جدا کردن موتور از ماشین به برخی از تجهیزات و قطعات الکترونیکی این ماشین آلات نیز آسیب می‌رساند.
 
وی افزود: تاکید بر تایید استاندارد ماشین آلات نو در حالی مطرح می‌شود که واردات ماشین آلات دست دوم که عمر برخی از آن‌ها بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال است، اجباری برای تایید استاندارد ندارند.
 
فاطمی گفت: عمر مفید استفاده از ماشین آلات سنگین ۵ تا ۱۰ سال است و در همه کشور‌ها ماشین آلاتی که عمر بالای ۱۰ سال دارند از رده خارج می‌شوند، اما با توجه به نیاز کشور برای تامین ماشین آلات سنگین، مجبور به واردات ماشین آلات از رده خارج شده دیگر کشور‌ها هستیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
کاهش دمای چهارمحال و بختیاری
تحریم رژیم صهیونیستی این بار در عرصه هنر
نظرات مردم درباره دربی ۱۰۶
دعوت بانوان ایرانی به یک مهمانی
بزرگ ترین مزرعه پرورش میگوی کشور نیازمند احداث سامانه آبگیر
درخشش مقاومت شهرداری تبریز در لیگ برتر تیراندازی با کمان
پایان سرشماری از زنبورستان‌ها در دامغان
یزد میزبان چهارمین نمایشگاه تخصصی صنایع‌دستی و هدایای سازمانی
قدردانی رئیس جمهور از صدا و سیما و رسانه ها
برگزاری نخستین یادواره شهدای دانشگاه پیام نور استان تهران
پیش‌بینی اتفاق بزرگ، با انتشار تازه پرونده اپستین
بسته فرهنگ و هنر ۱۴۰۴/۰۹/۱۳
تاکید وزیر علوم بر نقش دانشگاه‌ها در حل مسائل کشور
رفع مشکلات زیرساختی آب، برق و فاضلاب در شهرک در حال احداث
آغاز رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه
توقف تراکتور مقابل استقلال خوزستان
ساماندهی صنف موتور سیکلت‌فروشان محله سه‌آسیاب مهاباد با واگذاری زمین در شهرک صنفی کاوه
احضار حسین‌زاده به کمیته انضباطی
افزایش افراد مبتلا به اختلالات روانی در انگلیس
اختتامیه اولین کارسوق ملی فراگیر نجوم در یزد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
فرایند جذب هیئت علمی در دانشگاه‌ها آغاز شد
سقف کیفری مهریه مشخص شد
تعطیلی مدارس در همه مقاطع تحصیلی و مراکز دانشگاهی و آموزش عالی استان البرز
اگر آمریکایی‌ها امنیت ایران را تهدید کنند برخورد خواهیم کرد
ترمینال زنجان نیازمند توسعه زیرساخت و نوسازی ناوگان است
آغاز رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه از فردا
طرح اصلاح قانون محکومیت‌های مالی، تعرضی به قانون مهریه نکرده است
سپاه بزرگترین سازمان ضد تروریستی دنیا
از بنزین تا هواشناسی! پاسخ دولتی‌ها به سوالات خبرنگاران
بهسازی و آسفالت جاده روستای دمه در بخش سرفاریاب
تداوم بارش باران در خوزستان
پخش زنده قرعه کشی جام جهانی فوتبال از شبکه سوم سیما
طرح بزرگ دشمن در دفاع مقدس ۱۲ روزه شکست خورد
آغاز بارش برف در جاده کرج کندوان
افزایش ۹۶ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی چهارمحال و بختیاری
فعالیت مدارس و دانشگاه‌های فارس فردا هم مجازی است  (۲۸ نظر)
سقف کیفری مهریه مشخص شد  (۱ نظر)
اگر آمریکایی‌ها امنیت ایران را تهدید کنند برخورد خواهیم کرد  (۱ نظر)
تردید‌ها درباره سلامتی ترامپ با انتشار‌ام‌آر‌آی وی  (۱ نظر)
آسمان قم تا پنج شنبه بارانی است  (۱ نظر)
میرزا کوچک جنگلی بزرگمرد پرآوازه‌ گیلان  (۱ نظر)
قطعی گاز در شهرزیبا منطقه ۵ تهران از ۱۶ ساعت گذشت  (۱ نظر)
آغاز مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی با افزایش اعتبار برای دهک‌های یک تا سه  (۱ نظر)
کاشت ۲۵۰۰ اصله نهال اکالیپتوس در مزارع کارون  (۱ نظر)
انصراف روژان گودرزی از مبارزه با نماینده رژیم صهیونیستی  (۱ نظر)
معرفی مستند‌های بلند جشنواره سینما حقیقت  (۱ نظر)