پخش زنده
امروز: -
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد: انتقال آب و همچنین بهبود وضعیت جادهها خصوصا طریق الرضا از اولویتهای برنامه یزد پایدار به شمار میآید.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، مهدی طلایی مقدم با حضور در برنامه دستاورد شبکه یزد با اشاره به اینکه برنامه ما بر یزد پایدار استوار است، گفت: اولویت ما در این برنامه، آب استان است که اگر در افق ۱۴۲۵ آب شرب و صنایع را تامین نکنیم توسعه پایدار اتفاق نمیافتد. آب را از دو منبع اصلی دنبال میکنیم که یکی خط خلیج فارس ۲ است که در حال پیگیری مستمر از وزیر نیرو، وزیر صمت، متقاضیان سرمایه گذاران و ... هستیم.
معاون استاندار ادامه داد: با توجه به مصوبه دولت قبل مبنی بر اینکه از محل فروش معادن استان ۵۰ درصد به خط دوم انتقال آب اختصاص یابد. این مصوبه ابلاغ شده و تا هفته آینده برنده مزایده مشخص میشود.
وی اظهار داشت: خط دوم هم از مرکز کشور است که برخی حساسیتهایی درباره آن وجود داشت و باید مجددا به آن کد اختصاص دهیم. این مساله به پنج مجوز نیاز دارد که مجوز میراث فرهنگی و محیط زیست را هم شامل میشود.
طلایی مقدم تصریح کرد: بحث محیط زیستی درباره ۱۲ کیلومتر تونل وجود دارد که جلسات مختلفی برگزار شده و توافقهایی بین استانها شکل گرفته است. عملیات خط دوم پس از انجام مطالعات زیست محیطی اجرایی خواهد شد.
معاون استاندار از بحث راه به عنوان دومین اولویت یزد پایدار یاد کرد و گفت: استان یزد شاهراه اصلی کشور از شمال به جنوب و شرق به غرب کشور بوده و این مساله سبب ایجاد ترافیک سنگینی در جادهها و ایجاد خطرات ناگواری شده است.
وی افزود: ۴۵ کیلومتر از جاده طریق الرضا یعنی یزد به طبس دو بانده شده و ۲۰ کیلومتر نیز در روزهای گذشته زیر بار رفته و ۱۰ کیلومتر دیگر هم تا پایان سال به نتیجه میرسد تا ۱۰۰ کیلومتر از حوزه استان یزد به بهره برداری برسد.
طلایی مقدم با اشاره به اینکه طول مسیر ۳۶۰ کیلومتر است، خاطرنشان ساخت: ۱۶۰ کیلومتر در حوزه خراسان جنوبی و ۲۰۰ کیلومتر در حوزه استان یزد است. تقریبا ۳۰ کیلومتر از حوزه خراسان جنوبی انجام شده و نیاز است توجه ویژهای به این جاده شود.
وی هزینه هر کیلومتر این جاده را ۳۵ میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: معادن بسیار خوبی در این حوزه وجود دارند که ۱۵ درصد به عنوان حقوق دولتی از معادن گرفته میشود و در شورای عالی معادن مصوب شد که ۲۰ درصد از این مبلغ به جاده یزد ـ طبس بیاید.
معاون استاندار تأکید کرد که جاده هرابرجان به سمت هرات، بهاباد به سمت دربند، تکمیل بخشی از راه آهن یزد ـ اقلید و احداث ایستگاه ابرکوه را پیگیری میکنیم.
وی افزود: طرح آزادراه نطنز ـ یزد ـ سیرجان میتواند جایگاه مرکزیت یزد را در کشور حفظ کند که در بحث اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی تاثیرگذار است.
طلایی مقدم اظهار داشت: این بزرگراه چهار قطعه دارد که یکی از قطعهها از اردکان به سمت مهریز به طول ۳۸ کیلومتر است و به گونهای طراحی شده که کمربند شمالی یزد پیش بینی شده است. در کمربندی کنونی یزد حجم ترافیک زیادی وجود دارد و ایجاد شهرکهای نهضت ملی سبب ترافیک سنگینی خواهد شد.
وی گفت: اگر کمربندی جدیدی احداث کنیم حجم زیادی از ترافیک خصوصا خودروهای سنگین از کمربند شمالی تردد میکنند. همچنین توسعه شهر یزد به سمت محلات محرومی نظیر حسن آباد گرایش مییابد و از لحاظ اقتصادی، فرهنگی و بسیاری از موضوعات تاثیرگذار است.
معاون استاندار تصریح کرد: قرار بود تامین مالی این طرح به صورت ۵۰ درصد دولتی و ۵۰ درصد خصوصی باشد، اما با تحولات گذشته به ۳۰ درصد دولتی و ۷۰ درصد بخش خصوصی تغییر کرده و هزینه زیادی بر بخش خصوصی تحمیل میکند.
وی خاطرنشان ساخت: در دیدار با وزیر راه و شهرسازی دستور دادند وضعیت به همان تقسیم سابق بازگردد و در صورت تصویب، سرمایه گذار یزدی آماده انجام قطعه سوم به طول ۱۳۱ کیلومتر است.
طلایی مقدم افزود: به برکت ایام الله دهه فجر طرحهای زیادی در بخشهای مختلف وجود دارد که در مجموعه بالغ بر ۶۰۰ طرح با اعتباری بالغ بر ۶۲ هزار میلیارد تومان به بهره برداری میرسد.